سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هرگاه خدا بنده‏اى را خوار دارد ، او را از آموختن علم برکنار دارد . [نهج البلاغه]

اورانوس



88/11/23 ساعت: 8:35 صبح
 

 صد سال پس از گالیله،اخترشناسان،زحل را دورترین سیاره از خورشید می دانستند.اما از آن زمان تا به حال،سه سیاره بیرونی دیگر کشف شده است:

1- در سال 1781 هرشل،اورانوس را کشف کرد.

2- در سال 1846 گال به کشف نپتون نایل شد.

3- در سال 1930 تامباو توانست پلوتون را کشف کند.

از آنجا که این سیارات از زمین بسیار دورند،اطلاعات نسبتاً کمی درباره آنها داریم؛اما فضاآزماهای ویه جر،تصاویر جدید و هیجان انگیز متعددی از این سیارات برای ما ارسال می کنند.


اورانوس و نپتون تقریباً به اندازه یکدیگرند و بخش اعظم آنها از گاز و گازهای مایع تشکیل شده است.هر دو سیاره،تعدادی قمر و حلقه دارند،و جزء جهانهای سرد به حساب می آیند.دمای ابری که اورانوس و نپتون بر فراز خود دارند،حدوداً 200 درجه سانتیگراد است.

نپتون دارای دو مشخصه جالب توجه در مدار خود و در مدار یکی از قمرهای خود به نام تریتون می باشد.از دو قمر نپتون،تریتون به آن نزدیکتر است و گردش آن به دور نپتون گردشی غیر معمول است،یعنی موافق جهت عقربه های ساعت،و یا در جهتی عکس گردش قمرهای دیگر سیارات،به دور آن در حرکت است.زیرا تقریباً تمام قمرهای منظومه شمسی برخلاف جهت عقربه ساعت به گرد سیاره خود می گردند.دیگر اینکه مدار نپتون به لحاظ رابطه ای که با مدار پلوتون دارد،جالب توجه است.از سال 1979 تا به مدت بیست سال مدار پلوتون در درون مدار نپتون قرار دارد.بنابراین تا سال 1999 دورترین سیاره از خورشید نپتون خواهد بود،و نه پلوتون.

پلوتون را فقط با تلسکوپهای واقعاً بزرگ می توان تماشا کرد.البته در آن صورت نیز مثل ستاره ای دور و کم فروغ ظاهر می شود.


پلوتون کوچکترین سیاره منظومه شمسی و تقریباً به اندازه ماه است.گردش این سیاره به دور محور خود بسیار آهسته است و یک چرخش کامل آن شش روز و نه ساعت (زمینی ) طول می کشد.حال،این سیاره را با سیاره بزرگ مشتری مقایسه کنید که گردش آن به دور محورش کمتر از ده ساعت طول می کشد.

از آنجا که پلوتون دورترین سیاره به خورشید است،تعجبی ندارد که برای یک بار چرخیدن به دور خورشید،زمانی معادل 7/247 سال زمینی نیاز داشته باشد.بیشترین فاصله ای که این سیاره با خورشید می کند،7300 میلیون کیلومتر است.


اطلاعات واقعاً درست ما در مورد پلوتون اندک است.برخی اختر شناسان می پندارند که پلوتون در آغاز یکی از اقمار نپتون بوده و سپس از آن بریده است.اکنون پلوتون سیاره ای سرد،کوچک و دور است که از یخ و گرد و غبار تشکیل یافته و به لحاظ وزن نیز بسیار سبک است.قمری هم دارد به نام چارون.شاید سالها طول بکشد تا اخترشناسان در مورد چیزهایی افزون بر آنچه درباره پلوتون گفتیم،توافق کنند.


نوشته شده توسط: اورانوس


لیست کل یادداشت های این وبلاگ


 RSS 
خانه
شناسنامه
پارسی بلاگ
پست الکترونیک

:: کل بازدیدها ::
17985

:: بازدید امروز ::
0

:: بازدید دیروز ::
1

:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

اورانوس[2] . سیاره . نپتون .

:: اوقات شرعی ::

:: درباره من ::


:: لینک به وبلاگ ::

اورانوس

:: لینک دوستان من ::

:: لوگوی دوستان من ::












:: اشتراک ::